Kvēpu filtrs. Dīzeļdzinēju transportlīdzekļi tiek uzskatīti par netīrākajiem no visiem transportlīdzekļiem, lai gan līdz ar tehnoloģiju attīstību šī situācija ievērojami mainās. Izplūdes gāzu tīrīšanai parastajās benzīna automašīnās ir katalizators, taču šī opcija nav piemērota automašīnām, kas darbojas ar dīzeļdegvielu. Šim nolūkam ir izstrādāts daļiņu filtrs. Mūsdienu šīs ierīces modeļi gandrīz par 100% samazina kvēpu daļiņu saturu izplūdes gāzēs. Visbiežāk filtrs tiek uzstādīts pēc katalizatora, taču diezgan bieži ir citas izvietošanas sistēmas – kombinācijā ar katalizatoru vai tā priekšā.

Šī ierīce ir paredzēta, lai samazinātu kvēpu daļiņu emisiju, filtrējot lietotās degvielas gāzes. Sodrēji parādās nepietiekamas degvielas sadegšanas rezultātā. Kvēpu sastāvs būs atkarīgs no transportlīdzekļa degvielas parametriem. Visbiežāk jūs varat atrast dažādas smagas daļiņas, sēra dioksīdu un ogļūdeņražus, slāpekļa oksīdu utt.

Mūsdienās daudzu valstu tiesību akti stingri reglamentē pieļaujamo emisiju līmeni, un dīzeļdzinēju ražotāji ir spiesti automašīnās uzstādīt daļiņu filtrus. Kopš 2004. gada Eiropa ir noteikusi šāda filtra klātbūtni par obligātu, ko regulēja Euro-4 standarti. Daļiņu filtrs Šāda veida filtriem ir diezgan sarežģīta struktūra. Tās pamats ir keramikas (silīcija karbīda) lietnis ar šūnu formu, kas ievietots metāla apvalkā. Klasiskajā formā šis korpuss atrodas tieši aiz katalizatora, veidojot sava veida vienotu veselumu. Šī filtra pamatā ir keramikas matrica, kas papildus šūnu formai ir piesūcināta arī ar īpašu šķīdumu – dažos modeļos – katalizatoru. Šūnām ir ļoti mazs šķērsgriezums, un tās ir aizvērtas pārmaiņus vienā vai otrā pusē. Izveidojot ļoti sarežģītu izplūdes gāzu plūsmas modeli, šī sistēma ļauj saglabāt maksimālo kvēpu frakciju daudzumu ārkārtīgi mazā šķērsgriezumā.

Dažos modeļos katalizators ir uzstādīts tieši izpūtēja priekšā. Šis dizains ļauj nedaudz pagarināt daļiņu filtra kalpošanas laiku, taču efektivitāte šajā gadījumā būs daudz zemāka.
Mūsdienu automašīnu darbību uzrauga daudzi dažādi sensori. Šajā gadījumā īpašs sensors ir atbildīgs par datu pārsūtīšanu no filtra, kas ir iebūvēts tieši filtra korpusā. Tas ir tā sauktais skābekļa sensors vai lambda zonde.

Visiem dīzeļdegvielas daļiņu filtriem ir divas funkcijas: izplūdes gāzu attīrīšana, filtrējot.

Kā darbojas kvēpu filtrs

Kvēpu filtrs ir īpaša keramikas matrica, kas caurstrāvota ar daudziem paralēliem maza šķērsgriezuma kanāliem, kas vienā vai otrā pusē ir aizvērti ar šaha paneli.

Tāpēc izplūdes gāzes ir spiestas iziet cauri porainām keramikas sienām. Šajā gadījumā cietās daļiņas tiek saglabātas, un gāze iziet cauri porām. Šādi izskatās aizsērējis daļiņu filtrs.

Attiecīgi, tāpat kā jebkurš filtrs, tas laika gaitā aizsērē. Bet, atšķirībā no citiem automašīnas filtriem, šī filtra nomaiņa nav paredzēta ikdienas uzturēšanas laikā. Apskatīsim, kāpēc?

Viss ir ļoti vienkārši – šis filtrs var pašattīrīties vai arī servisa tehniķu valodā “atjaunoties” (literatūrā tiek lietots termins “daļiņu filtra reģenerācija” vai “daļiņu filtra sadedzināšana”). Reģenerācijas procesā filtrā uzkrātās daļiņas tiek oksidētas par gāzēm (citiem vārdiem sakot, tās sadedzina). Lai tas notiktu mērenā temperatūrā un ar maksimālu efektivitāti, uz šūnu virsmas tiek uzklāts katalizators – mazākās platīna daļiņas (tieši tas nosaka šī filtra nebūt ne humāno cenu un autobraucēju nevēlēšanos no tā izgatavot palīgmateriālus). Otrā dīzeļdegvielas daļiņu filtra izdegšanas sastāvdaļa ir paaugstināta izplūdes gāzu temperatūra. Un saskaņā ar šīs temperatūras avotu tiek sadalītas vairākas reģenerācijas iespējas: pasīvā, aktīvā un apkalpojošā.

Ar makrodaļiņu filtra pasīvo reģenerāciju vadības bloks nekādā veidā netraucē motora darbību – ilgstoši braucot pa šosejām ar lielu vidējo ātrumu, izplūdes gāzes bez papildu darbībām sasniedz vēlamo temperatūru un kvēpi dabiski izdeg.

Ja apstākļi makrodaļiņu filtra pasīvai reģenerācijai transportlīdzekļa darbības laikā ilgstoši nerodas, vadības bloks pārslēdzas uz “plānu B” – aktīvo reģenerāciju. Tajā pašā laikā, mainoties degvielas iesmidzināšanas režīmam, izplūdes gāzu temperatūra apmēram 10 minūtes ievērojami palielinās līdz vajadzīgajam līmenim. Vairumā gadījumu tas ir pietiekami, lai sadedzinātu uzkrāto sodrēju. Bet jāpatur prātā, ka šajā gadījumā kvēpu filtrs var sakarst līdz augstai temperatūrai, un, nenodrošinot pienācīgu dzesēšanu, var notikt pamatnes pārklājuma pārkaršana un sliktākajā gadījumā tas var aizdegties. Tādēļ šāda veida reģenerācija nav pieejama arī ar ātrumu, kas mazāks par 20-30 km / h.

Kvēpu filtra (DPF) problēmu cēloņi

Un, ja mašīna tiek darbināta megapolē ar “mūžīgiem” sastrēgumiem ceļā uz darbu un atpakaļ? Piemēram, piemēram?

Bet šeit, ja jūs regulāri nebraucat ārpus pilsētas un problēmas nav tālu. Kā jau minēts iepriekš, šādos režīmos tiek bloķētas visas makrodaļiņu filtra dedzināšanas iespējas un agrāk vai vēlāk, lai atjaunotu darbspēju, jums būs jāsazinās ar servisu.

Arī automašīnu īpašnieki, kas aprīkoti ar automātiskās palaišanas trauksmes signāliem, rada papildu problēmas makrodaļiņu filtram. Ar ilgstošu dzinēja ziemas iesildīšanu tiek radīti visi apstākļi tikai milzīga kvēpu daudzuma veidošanai – raksta sākumā mēs runājām par to, kāda veida “brilles” pavadīja veco dīzeļdzinēju iedarbināšanu. Mūsdienu dīzeļdzinēja darbības principi nemaz nav mainījušies, tikai daļiņu filtrā “slēpjas” liels melns mākonis. Piesārņotās sprauslas arī veicina šo procesu, un šajā gadījumā viss “melnums” ir paslēpts filtrā.

Otra DPF problēma ir to darbība ar degvielu ar augstu sēra saturu. Šajā gadījumā filtrs aizsērē daļiņas, kuru oksidēšanai nepieciešama ļoti augsta temperatūra, kas normālos apstākļos bieži nav sasniedzams un ugunsbīstamības ziņā nedrošs.
Līdzīgu problēmu rada nepiemērotu smērvielu izmantošana. Neskatoties uz to, ka darba motorā degšanas kamerā nonāk minimālais eļļas daudzums, pēc dažādu ražotāju domām, tas ir pilns ar dīzeļdegvielas daļiņu filtra resursa samazinājumu par 30 līdz 50%.

Kā saprast, ka dīzeļa kvēpu filtrs ir aizsērējis?

Par aizsērējušu daļiņu filtra pazīmi būs straujš motora jaudas kritums, tā neiespējamība darboties lielā ātrumā. Vienu “jauku dienu” uz dīzeļa automašīnas vadības paneļa iedegas pieslēgta dīzeļdegvielas daļiņu filtra brīdinājuma gaisma, kas visbiežāk izraisa panikas lēkmi, interneta meklēšanu nomaiņas vai aizvākšanas cenām un otru panikas lēkmi pēc izmaksu līmeņa apzināšanās. Pirms sākat krist panikā, labāk ir saprast, ko nozīmē šis ziņojums no motora vadības bloka?

Vairumā gadījumu, ja lukturis iedegas viens pats, tas nozīmē, ka filtrs ir aizsērējis par 50 līdz 70%, un nepieciešamība tuvākajā nākotnē nodrošināt automašīnu ar iespēju “izdedzināt” daļiņu filtru. Veiciet atlikto “vēlākam laikam” braucienu ārpus pilsētas, un automašīna jums pateiks “paldies”, dzēšot briesmīgo lampu vai noņemot ziņojumu. Bet nav vērts atlikt šo notikumu, jo, ja aizsērēšanas pakāpe pārsniedz 70%, tad jau iedegtajai dīzeļdegvielas daļiņu filtra lampai tiks pievienots “pārbaudes dzinējs”. Šajā gadījumā jums būs jādodas uz servisu un jāveic vai nu īpaša servisa reģenerācijas procedūra, vai daļiņu filtra tīrīšanas procedūra.